V průběhu roku 2019 probíhal výzkum týkající se chování na trhu práce adolescentů a mladých dospělých neboli generace Z. Stojí za ním agentura Inbeauty.cz, která zaměstnává lidi ve věku 16 až 30 let. Do výzkumu se zapojilo přes 1000 respondentů, kteří odpovídali na otázky týkající se získávání brigád. Dále proběhly hloubkové rozhovory se sociologem doc. Jakubem Mackem a profesorem Petrem Mackem, který se zkoumá lidi ve věku 13–17 let již 30 let. Jaké jsou závěry?
Peníze pořád hýbou světem
Přes veškeré hypotézy jsou peníze stále prioritou. Lze pozorovat zajímavý jev, kdy se mladí lidé, i když mnohdy bez zkušeností, nebojí prosadit a říct si o stejné peníze, jako ti na trhu práce služebně starší. Ačkoliv rozdíl v očekávané mzdě není nijak dramatický, v pracovních zkušenostech jednotlivých věkových kategorií je neoddiskutovatelný. Tuto praxi potvrzuje i inženýrka Tereza Malinová z agentury Inbeauty.cz: “V Praze není nijak ojedinělé, když vám sedmnáctiletá slečna bez pracovních zkušeností řekne, že půjde pracovat jedině za 150 korun na hodinu.”
120 Kč/h | 130 Kč/h | 140 Kč/h | 150 Kč/h | 160 Kč/h | |
16 – 20 let | 23,6 % | 15,3 % | 10,9 % | 22,5 % |
0,7 % |
21 – 25 let | 19,5 % | 14,3 % | 13,5 % | 23,7 % |
2,9 % |
26 – 30 let | 3,2 % | 6,5 % | 16,1 % | 19,4 % |
16,1 % |
Lokalita hraje v zaměstnávání velkou roli. V Ostravě nebo Olomouc jsou lidé ochotni pracovat od 80 Kč/h. Naopak v Praze jen obtížně najdete člověka, který půjde pracovat za méně než 100 Kč/h.
Momentálně je situace taková, že zejména v Praze jsou to spíš sami mladí lidé, kdo diktuje podmínky zaměstnavatelům. Práce je jednoduše tolik, že mladí lidé nemusí práci shánět a stačí si vybírat. Poukazujete to na extrémní přehřátí trhu. Podle docenta Jakuba Macka z Masarykovy Univerzity je jen otázka času, kdy se situace obrátí: “Stačí se podívat na míru nezaměstnanosti v posledních letech. Jakmile cyklus dojde do konce, tak i oni budou hledat aktivně brigády.”
Z hloubkových rozhovorů s mladými lidmi vyplynulo, že i když hledat není zcela nezbytné, vyplatí se pátrat na vlastní pěst. “Osobně nechci čekat, až se něco objeví a raději si sama hledám brigády, které jsou pro mě zajímavější jak platově, tak po pracovní stránce”, říká jednadvacetiletá studentka pražské vysoké školy.
Facebook – nejlepší kamarád i zaměstnavatel
Vše se stěhuje z osobní roviny do té virtuální. Brigádu přes známé shání pouze 22 % teenagerů oproti 47 % lidí, kterým je o dekádu více. Naopak v internetových vodách loví práci celých 70 % zástupců gen Z, mileniálů jen větší polovina. U generace Z kraluje Facebook, s přibývajícím věkem je patrný příklon k pracovním portálům a hlavně Googlu. Pomalu si získávají své místo i mobilní aplikace. “Jejich největší výhoda je ta, že se oznámení o nové nabídce okamžitě zobrazí na displeji telefonu a zájemce reaguje okamžitě,” objasňuje jejich rostoucí popularitu inženýrka Malinová z Inbeauty.cz.
Pracovní portály | Mobilní aplikace | ||
16 – 20 let |
45,5 % | 42,9 % | 9,6 % |
21 – 25 let |
44,6 % | 50,4 % |
2,3 % |
26 – 30 let | 33,3 % | 55,6 % |
2,8 % |
Volný čas nad zlato
Potvrdila se hypotéza, že generace Z preferuje volný čas nad příjmem. “Potřeba volného času rok od roku narůstá,” uvádí profesor Petr Macek. Co gen Z výrazně odlišuje od těch předchozích, je způsob trávení svého volna. Dnešní adolescenti čas tráví aktivně a zajímá je politická situace, jak potvrzuje profesor Macek: “Objevuje se fenomén peticí na sociálních sítí, mění se formy politické angažovanosti. Neřekl bych, že je současná generace mladých lidí víc egocentrická.“
Shrnutí a vyhodnocení
Co se týče přístupu generace Z k práci, je velmi ovlivněn současným přehřátím trhu práce. Potvrdila se hypotéza, že tato generace často preferuje volný čas nad výdělkem. Situace se však dost liší podle místa bydliště. V Praze, kde je více pracovních příležitostí, je téměř nemožné sehnat brigádníka pod 100 Kč/h. Naopak v jiných krajských městech jako Ostravě nebo Olomouci, kde je nabídka práce menší, jsou lidé ochotni pracovat už za 80 Kč/h. Na co lokalita naopak nemá vliv, je délka optimální pracovní doby. Gen Z nejraději pracuje mezi 6-8 hodinami.
I přes rozšířený názor, že gen Z si brigádu vybírá uvědoměle podle osobního přínosu, největší motivací k práci jsou stále peníze. Optimální sazba se pohybuje mezi 120-150 Kč/h v závislosti na lokalitě. Signifikantní rozdíl oproti předchozím generacím je v používání Internetu k získání práce. Na gen Z mají největší vliv sociální sítě a Google, do hledáčku se dostávají i mobilní aplikace. Brigádu přes známé shání pouze 22 % teenagerů oproti 47 % lidí, kterým je o dekádu více. Naopak v internetových vodách loví práci celých 70 % zástupců gen Z, mileniálů jen větší polovina.